fredag 28. februar 2014

SÅRBARHETENS KRAFT


Ser du meg - når jeg ikke smiler. Når smertene blir for vanskelig å bortforklare. Og ordene er skipbrudne. Ser du meg helt inn i hjertet da?


Orker du å se meg inn i sjelen? Eller ser du en annen vei i håp om at det går over – snart. Det som ikke nevnes fins ikke?


Foto: Astrid Dyve

Min sårbarhet er ikke min svakhet. Min sårbarhet er en del av meg. En del av livet. Når jeg våger å vise den – er det en tillitserklæring - til deg. I all min skam – i all min skjørhet – i all min uperfekthet - står jeg foran deg – naken. Uten maske.


Foto: Astrid Dyve



Lev helhjertet er mitt mantra. Jeg lever helhjertet når jeg våger å vise min sårbarhet. Da ser jeg også din. Nikker gjenkjennende og omfavner den – omfavner deg.

Våg å være i de blå dagene. 
For snart kommer sola – og smilet skinner i øynene igjen. Og du er HEL. Helhjertet.



Foto: Astrid Dyve 


BLÅ

En blå dag i en blå verden
Alle disse dagene som bare kom og gikk
Disse blå dagene
Melankolsk spiller saksofonen i mold

Du vil jeg skal smile
La dagene bare komme og gå
som de vil
Men jeg vil ikke være glad
Ikke i dag

Du vil jeg skal kunne le
Være den du liker best
Som før
Men mitt hjerte synger blå toner
i dag…


Disse blå dagene
(AD)




Ta deg gjerne tid til å høre på Brenè Brown. Hun studerer menneskelig relasjoner/tilhørighet - vår evne til å vise empati, tilhørighet og evne til å elske.

Hun snakker om det å leve helhjertet innebærer å ha mot til å være uperfekt. Våge å vise sårbarhet. Sårbarhet er kjernen til følelsen av frykt og skam - men er også et arnested for kjærlighet, glede, kreativitet og tilhørighet.

Verdt å lytte til. Hun formidler på en fin måte med en god porsjon humor og selvironi. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...